top of page
  • תמונת הסופר/תHadas Shezaf

5 כלים לדאטה סטוריטלינג מעולה


לקראת חודש הדאטה בקהילת Startup for Startup של חברת Monday, התבקשתי לכתוב על דאטה, אז כמובן שהחלטתי לכתוב על הנושא האהוב עליי וגם למזלי עבודתי ביום יום, ויזואליזציה של דאטה 🤩.

הפעם ספציפית החלטתי להתמקד בדאטה סטוריטלינג - איך לספר את הסיפור של המספרים בצורה אפקטיבית. לאחר הרבה מחשבה החלטתי להתמקד ב5 כלים מרכזיים איך לעשות את זה מעולה.




1. להבין מה הסיפור

כשיש המון דאטה קל מאוד להגיע למצב בו מציגים הרבה יותר מדי נתונים. לפני שניגשים לבנות גרף, צריך להבין מה הוא אומר, מה אנחנו רוצים להגיד דרכו. מומלץ לכתוב משפט שמתאר את התובנה המרכזית ואת המשניות אם קיימות. ככל שנדייק את השלב הזה יהיה לנו הרבה יותר קל בשלבים הבאים של בחירת גרף, פוקוס ויזואלי וכו׳.


2. להבין מי הצופה (קהל היעד)

לפעמים אנחנו יודעים בדיוק מי צופה בגרפים שנכין (כמו המנהל הישיר שלנו, המנכ״ל, לקוח מסוים) ולפעמים לא. גם אם אנחנו לא מכירים אותו אישית, ממש חשוב שנעשה את המאמץ לשאול על הצופים שלנו כמה שאלות.

  • שאלה ראשונה היא כמה הם יודעים על הנושא, כדי שנדע כמה אנחנו צריכים להרחיב בהסבר.

  • שאלה נוספת היא כמה הם יודעים לקרוא גרפים, הנושא של Data literacy הוא סופר קריטי, יש אנשים שלא יבינו גרפים מורכבים ומצד שני יש אנשים שיעדיפו גרפים מורכבים עם המון מידע.

  • השאלה השלישית היא איזה החלטות או פעולות הוא צריך לקבל או לבצע לאחר אחרי הצפיה בנתונים, אם נדע את זה נוכל להציג לו רק את הנתונים שרלוונטיים אליו ולמנוע תסכול, שעמום ובזבוז זמן.


3. לבחור את סוג הויז המתאים

שאלת מיליון הדולר היא באיזה סוג גרף להשתמש. השיקול המרכזי הוא סוג הקשר שנרצה להציג, על זה נוכל לענות כשנדע מה הסיפור של הגרף. קיימים 5 סוגים מרכזיים של קשרים (השוואה, לאורך זמן, חלק מהשלם, קורלציה ומיקום) ונבחר את הגרף לפי סוג הקשר הרלוונטי. בנוסף, יש שיקולים נוספים שקשורים לצופה כמו רמת הידע שלו בנושא ובקריאת גרפים, עליהם דיברתי בסעיף הקודם.


4. לנקות!

המון גרפים יוצאים מכלי הויזואליזציה השונים עמוסים מאוד, דבר שמקשה מאוד על ההבנה (קווי גריד מיותרים, Data Labels שלא תמיד צריך, טקסטים ב90 מעלות, אפסים מיותרים, המון צבעים וכו׳). יש מושג שטבע אדוארד טפטי, אבי תחום הדאטה ויז, שנקרא Data Ink Ratio, היחס בין כל מה שהוא הדאטה וכל מה שהוא לא הדאטה בתוך גרף (כמו כיתוב, קווי גריד וכו׳). ככל שיש פחות Ink ויותר דאטה עדיף. אז מומלץ להתסכל על הגרף ולראות מה חייבים ומה Nice to have ולנקות את מה שלא הכרחי להבנת הגרף.


5. לייצר פוקוס ויזואלי

אחרי שניקינו את הגרף, נעזור לצופה להבין מה הסיפור על ידי הדגשה ויזואלית, כמו הדגשת עמודה יוצאת יוצאת דופן, צביעת חלק בקו שמראה את הירידה או הדגשת קבוצה מסוימת של נקודות בתוך סקטרפלוט, כמובן שאלו רק חלק מהדוגמאות. בגדול, צבע יכול לפקס את הצופה על מה שחשוב ומהר וזה כלי מעולה.


אז בגרף הבא שתבנו גרף - תנסו לחשוב על הכלים הללו.

וספרו לי איך היה. 🤩😎


בהצלחה!





bottom of page