top of page
  • תמונת הסופר/תHadas Shezaf

מקורות השראה בעולם הדאטה ויז (מעודכן למאי 2023)

מתוך ההרצאה שלי ושל אור משגב בכנס Isvis2023, למי שלא מכיר, אני ואור מנהלות את קהילת Data Visualization Society - Israel בפייסבוק, אתם מוזמנים להצטרף!



והנה רשימת מקורות השראה בעולם הדאטה ויז, אין חשיבות לסדר. תהנו!




Alberto Cairo

מאחורי המשקף מתכת מסתתר עיתונאי ספרדי, כותב שנון על דאטהויז שהוציא כבר שלושה ספרים לאור, כל אחד טוב יותר מקודמיו. הספר הראשון נקרא The Functional Art וראה אור ב-2012. ארבע שנים (משמעותיות לעולם הדאטהויז) לאחר מכן פורסם הספר The Truthful Art ואחד המשפטים הכי חזקים בו לדעתי הוא הpillars שהוא מגדיר לדאטה ויז טוב. על דאטהויז להיות Truthful, Functional, beautiful, insightful and enlightening. בהכרח בסדר הזה. לאחר מכן הוא פירסם את How Charts Lie שמלמד איך לשים לב לשקרים, טעויות ושרלטנות בגרפים.





data viz project

אתר שהתחיל את דרכו כפרוייקט אישי על קירות משרד עיצוב בדנמרק, ועד מהרה התגלגל להיות אחר האתרים השימושיים בעולם הדאטהויז. הרעיון שלהם הוא לייצר toolbox ולרכז את כל הגרפים בצורה שתאפשר data storytelling ומקור התחלה טוב לפרוייקט חדש על שולחן האפיונים. האתר מתעדכן כל כמה שבועות, ובנוסף, כל כמה חודשים הם מפרסמים פרוייקט פנימי של הסטודיו. לדוגמא, לפני כמה חודשים הם פירסמו דוגמא לדאטה סט אחד, ו100 דרכים שונות להציג אותו.





Alli Torban

אלילת הדאטהויז הבלתי מעורערת. מוכשרת וחדשנית, מביאה רוח עדכנית לעולם הדאטהויז. קוטפת פרסים בכל תחומי הדאטה, אפילו זכתה בIIB השנה כאישה המשפיעה ביותר. לדעתי, הדבר הכי חשוב שהיא עושה הוא הפודקאסט שלה. יש לה פודקאסט שיוצא כל חודש, כבר כמעט 90 פרקים בהם היא מראיינת אחרים ומספרת על מקורות השראה, איך לגשת לפרוייקטים ואיך אפשר ללמוד ולהשתפר... גם אחרי 15 שנות נסיון. הפרק האהוב עליי עד כה הוא פרק 82 שהיא משוחחת עם גבריאל מריט על מקורות השראה ועל איך לגשת לפרוייקט ומה צריך להיות בtoolbox של מעצבי נתונים. אשמח לשמוע מה חשבתם על הפרק ועל הפודקאסט.




Federica Fragapane

מעצבת דאטה איטלקיה שמתעסקת בנושאים פוליטים ומציגה אותם דרך זוויות שונות מהרגיל, כמו למשל שהיא בחנה את הנרצחים בהפגנות באיראן. כל קו מייצג נרצח או נרצחת. עובדת הרבה עם גוגל-google lab, ביחד הם לדוגמא, חקרו נתונים על חיפושים שאנשים ביצעו על פיענוח חלומות בשינה בשפות שונות ובדקו קורלציה לתרבות/גיל/מגדר ומשמעות החלומות. יש לה קורס מעולה בdomestika שהיא מסבירה על הגישה הייחודית שלה לעבודה עם נתונים למעצבים גרפים או בעלי רקע והשכלה בתקשורת חזותית- ממליצה בחום לכל מי שרוצה ללמוד איך לקודד נתונים או מי שצריך פוש ליצירתיות.





Tableau Public

הפלטפורמה השיתופית של טאבלו. גם פה בטאבלו ערך השיתופיות, הלימוד עמיתים והקידום חשוב להם מאוד. אולי על הנייר, זה לא מקור ההשראה הכי מדוייק שאפשר להציע, אבל בתעשייה הוא שימושי מאוד- גם לדאשבורדים שלא מפותחים בטאבלו. יש אפשרות לחיפוש לפי נושא, תכונה או מאפיין, ולדעתי השוס הכי גדול זה Viz Of the Day. כל יום

בוחרים דאשבורד מוביל, ללא נושא מסויים.




Neal Agarwal - neal.fun

ניל הוא מפתח שאוהב מאוד, אבל מאוד לייצר חוויות כייפיות ומעניינות עם דאטה. לא סתם קוראים לו neal fun! בפרוייקט הדגל שלו The deep sea הוא מיפה את האוקיינוס, עד לעומקו, ובפרוייקט חדש Space Elevator הוא מיפה את השמיים. יש לו המון פרוייקטים מעניינים ויצירתיים באתר שלו. מומלץ לעקוב!




Flowing data

אתר נוסף שמאחוריו עומד איש סופר מוכשר הוא flowing data. לאיש שמאחורי האתר הזה קוראים, נתניהו והוא לא ראש הממשלה שלנו. נתניהו הוא דוקטור לסטטיסטיקה והוא אוהב לשאול שאלות ולענות עליהן על ידי דאטה. הוא מייצר פרוייקטים אישים סופר מעניינים מהחיים האישיים שלו. השאלה הכי מפורסמת שהוא שאל זה איך האמריקאים מבלים את הזמן שלהם. הוא גם שאל איך ומתי נמות ומה לעשות עם שאריות ארוחת החג.




Nadieh Bremer

נדי היא מעצבת דאטה ויז הולנדית שזכתה בעשרות פרסים עבור עבודותיה. יש לה תואר באסטרונומיה ורקע בדאטה סיינס והיא אוהבת לעבוד עם דאטה סטים גדולים ומורכבים. היא עובדת עם חברות וארגונים בכל רחבי העולם ועוזרת להם לספר את הסיפור של הדאטה בצורה יצירתית ומרתקת. היא בחנה את חומרי ההדברה המסוכנים עבור Greenpeace ואת הלווינים בשמיים עבור Scientific American.




DVS

Data Visualization Society - DVS הוא הארגון העולמי של העוסקים בדאטה ויז. הוא קם ב2019 כששלושה אנשים - Amy Cesal, Mollie Pettit ו-Elijah Meeks נפגשו באחד הכנסים בארהב, שוחחו בניהם, ולא הבינו איך עדיין אין ארגון לתחום הכל כך מופלא הזה, מקום לשיח ולמידה. הם החליטו לעשות מעשה ולהקים את הארגון, איזה אומץ! הארגון התחיל בערוץ סלאק שעדיין קיים וכיום יש לארגון המון כלים לעוסקים בדאטה ויז. מומלץ לעקוב אחריהם בנפרד, אנחנו גם מפרסמות כאן מידיי פעם פיסות מהעשייה שרלוונטיות לקהילה בארץ. אנחנו נרחיב על שני מוקדים עקריים שנראים לנו הכי מעניינים:


Nightnigle

המגזין הרשמי של DVS. קיים בגירסא המודפסת, פעמיים בשנה נייר כרומו-מט מציג את מיטב הויזים על כל מטריית הדאטהויז. המגזין עצמו, במטא, גם דאטהויז. שתוכן העניינים מוצג בצורה ויזואלית. בנוסף לגירסא המודפסת יש גירסא אונליין שמתפרסמת כתבה כמעט כל יום. גם כאן הנושאים מגוונים, חלק דנים בתאורית הצבע של שברוי ובסיפור זוועות על טעויות נתונים ושגיאות קוד, ועד עיצוב דאטה בצורה משעשעת והומוריסטית כמו הכתבה המעולה של הכותבת העונה לשם אור, על איך היא הפכה להיות אמא.




DVS-IL (Data Visualization Society - Israel)

המקום להתעדכן, לשאול שאלות ולנהל שיח על דאטה ויז - הקהילה שלנו. רשת של תמיכה מקצועית, מקום פתוח ולא שיפוטי ללמוד מעמיתים. להתעדכן במה שקורה בעולם הדאטהויז, בדגש על שיח ולא על ביקורת. אם אתה רוצים להישאר מעודכנים, לשאול שאלות ולהכיר אנשים בתחום, תצטרפו אלינו (ותכתבו שבאתם דרך פוסט מקורות ההשראה 🤩)


******

ההמלצות הם מתוך ההרצאה שלי ושל אור משגב בכנס Isvis2023,

אני ואור מנהלות ביחד את קהילת Data Visualization Society - Israel בפייסבוק.


bottom of page