top of page
  • תמונת הסופר/תHadas Shezaf

ה-Data Visualisation שעשו את 2019

טקס חלוקת הפרסים של The Kantar Information is Beautiful Awards, התחרות החשובה בעולם בתחום הדאטה ויזוליזשיין, התקיים ביום רביעי האחרון בלונדון, לצערי לא הצלחתי להגיע לשם ואני משערת שגם רובכם לא, אז ישבתי וחקרתי את הפרוייקטים הזוכים ואני מצרפת כאן סיכום של כמה פרויקטים מענינים.


תחרות Information is Beautiful Awards נערכה לראשונה בשנת 2012 ע"י David McCandless מחבר הספר Information is Beautiful ומוביל דעה בתחום הדאטה ויז (השם הקצר לData Visualization). המטרה היתה להגדיל את החשיפה לתחומים של דאטה ויז, אינפוגרפיקה, אינטראקטיב ואומנות המידע. כיום התחרות הינה שם דבר לכל העוסקים בתחום ואלפי פרויקטים מועמדים לזכייה מדי שנה. בחירת הזוכים נעשית על ידי חבר שופטים מומחים ועל ידי הצבעות הקהל. אלו היו הקטגוריות השנה: אומנות ותרבות, חדשות, מפות, אנשים שפה וזהות, פוליטיקה וגלובליות, מדע וטכנולוגיה, הומנטריות, דאטה ויז ואינפוגרפיקה וקטגוריה של יוצאי דופן.


מבין כל הפרוייקטים המעניינים והחשובים שזכו, בחרתי להתמקד בפרוייקטים שויזואלית שונים מאוד מהבאר גרף, פאי או גרף קו המוכרים לנו. האנשים מאחורי הפרויקטים האלו מצאו שיטות אחרות להציג את הסיפור, ולייצר שיח בנושא.


1. Codex Atlanticus by The Visual Agency


ויזואליזציה אינטראקטיבית של קודקס אטלנטיקוס, שמכיל את כתביו ורעיונותיו של לאונרדו דה וינצ'י. הפרוייקט נבנה עבור מוזיאון מילאנו ומציע דרך חדשה ומרעננת לצפות בתוכן שהוא כתב ושירטט. המבט הראשוני הינו פנורמי ומציג את כל העמודים, בהמשך יש אפשרות לפלטר את המידע לפני נושאים וסוגי תצוגה. ממש מעניין לראות את הייצוג הויזואלי שהם בחרו לכל אחד מהנושאים, לאוהבי הזאנר, אפשר לבלות שם הרבה זמן, מומלץ!


סוניה רצתה להעלות למודעות את נושא ההתאבדויות בהולנד ע"י יצירת דאטה ארט, היא בחרה להשתמש באלמנטים כמו עצים, גלים ועננים כדי לייצג את שיטת ההתאבדות, הנושא נוגע לה אישית כמישהי המתמודדת עם דכאון. מעניין לראות כיצד נושא כל כך קשה וקודר, מיוצג ויזואלית בצורה כל כך יפה ושלווה. חשוב לציין שזאת אחת הויזואליזציות המדוברות ביותר בשנה האחרונה.


3. Ten Years On by Weiyi Cai & team at Reuters


לפני כעשר שנים קרסה חברת ההשקעות ליהמן ברדרס, מה שהוביל למשבר הפיננסי של שנת 2008. חמישה כתבים של הרויטרס מדגימים מה קרה בעשר השנים מאז, בחמישה תחומים שונים. הפרוייקט סופר מושקע וכולל 5סיפורים ויזואלים שונים של כל אחד מהכתבים, קטעי וידאו, גרפים ותמונות - שווה צפייה.




מדי יום אנחנו שומעים פרסומות ואנשים שמעודדים אותנו למחזר בקבוקים, רויטרס בחרו לקדם את הנושא דרך נושא בקבוקי הפלסטיק. הם יצרו יצוג ויזואלי למיליון בקבוקי פלסטיק באופן כזה שאולי יגרום לנו באמת למחזר, ואם לא, לפחות יגרום לנו לחזור לבקר במגדל אייפל.




כולנו שומעים את המושג Machine Learning כל הזמן, אז למי שעוד לא ממש סגור על מה זה אומר, סטפני וטוני ינסו לעזור לכם - השניים יצרו ויזואליזציה שמנגישה את הנושא לאנשים בלי רקע קודם בלי שימוש במתמטיקה מסובכת, או מושגים מורכבים. קחו לכם קצת זמן ותקראו - שווה את ההשקעה.


הפרוייקט מציג את הרעש בתוך קרונות המטרו של פריז, כדי לעורר מודעות לזיהום על ידי סאונד שיכול לפגוע בבריאותם של הנוסעים. מדובר בויזואליציה וסאונדיפיקציה של קווי המטרו המציגים את עוצמת הרעש לאורך מסלול הנסיעה של הקו, ניתן להוסיף גם את מיקומי התחנות, כך שפעם הבאה שתגיעו לשאנז אליזה במטרו ב9 בבוקר תדעו אם צריך להביא אוזניות אוטמות רעשים.



כשאיימי וזנדר, חוקר אקדמיה ומעצבת דאטה החליטו להתחתן, הם רצו לשלב את האהבה שלהם אחד לשני לאהבה הנוספת שלהם - data visulization. הם הבינו שבחתונה שלהם, כמו בכל אירוע חתונה יגיעו הרבה חברים וקרובים שלהם מכל מיני שלבים בחיים, וכולם יכירו את החתן והכלה, אך לא בהכרח אחד את השני. הם החליטו לייצר תגים שמציגים את הקשר של המוזמנים אליהם, כדי לשבור את הקרח.


אלו רק חלק מהפרוייקטים הזוכים, את הרשימה המלאה אפשר לראות באתר התחרות.

לאור כל מגוון הפרוייקטים, אני כבר מחכה לראות איזה פרוייקטים מעניינים יהיו ב-2020!


*מקור התמונות: informationisbeautifulawards.com


bottom of page